Khamis, 6 November 2014

Teknik membaca radio

Definisi dan tujuan teknik membaca radio

Membaca radio merupakan salah satu strategi dalam membaca bersuara yang mempunyai kepentingannya yang tersendiri. Membaca radio bertujuan untuk membolehkan pelajar menyampaikan mesej menerusi pembacaan lisan dengan tepat. Selain itu, membaca radio juga membantu pelajar untuk memahami sesuatu perkara dan dapat merumuskan dan menyatakan semula mesej yang disampaikan secara lisan. Membaca radio diperkenalkan hasil daripada analogi pekerjaan juruhebah radio yang banyak bercakap kepada khalayak yang mendengar. Dalam teknik membaca radio ini, fungsi pembaca adalah sebagai juruhebah radio, manakala pendengar memainkan peranan sebagai pendengar program radio

Teknik ini memberi peluang kepada pembaca untuk berkomunikasi dengan tepat berdasarkan mesej dalam membaca bersuara, manakala pendengar pula bertindak balas dengan membincangkan, menyatakan dan menilai semula mesej yang disampaikan sama ada mesej tersebut jelas atau tidak

Aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas
 
Terdapat 4 langkah yang boleh dilaksanakan dengan menggunakan teknik ini iaitu :            


Langkah 1 : Guru menerangkan langkah-langkah teknik membaca radio kepada pelajar. 

Pembaca memainkan peranan dengan membaca manakala pendengar mendengar perkara yang disampaikan. Pembaca sebagai juruhebah radio untuk menyampaikan mesej dan berkomunikasi dengan pendengar.

Langkah 2 : Menyampaikan mesej.    


Pembaca ketika menyampaikan mesej mereka dibenarkan untuk menukarkan perkataan, memasukkan perkataan baru atau meninggalkan perkataan yang dirasakan tidak wajar untuk meningkatkan kejelasan maklumat yang disampaikan.   

Langkah 3 : Menyemak kefahaman.

Pelajar yang menjadi pendengar mempunyai kawalan dan berhak ke atas rakan mereka yang menjadi pembaca. Pendengar boleh mengarahkan pembaca membaca semula apa yang dibaca dan pembaca harus mengulangi perkara yang diminta. Jika maklumat tepat, pembaca bertanggungjawab menyampaikan maklumat dalammasa yang singkat. Perbincangansebaiknya sekitar perkara yang didengar.         

Langkah 4 : Menyemak maklumat yang tidak jelas. 

Sekiranya pendengar memberi maklumat yang bercanggah daripada perkara yang dibacakan oleh pembaca ketika perbincangan, pembaca bertanggungjawab menjelaskan kembali maklumat yang ingin disampaikan dengan cara menceritakan atau membaca kembali bahagian tersebut.  
Aktiviti yang boleh dilakukan sebagai contoh :



Aktiviti di atas dipilih bagi teknik membaca radio kerana ia memudahkan pelajar mendengar sendiri melodi atau nyanyian seloka dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Dengan bantuan membaca radio ini akan menarik minat pelajar untuk berlajar dan merangsang lebih cepat bagi proses mengalami dan menghayati seloka berbanding dengan guru menyediakan lampiran rangkap seloka sahaja.


Lagu Seloka Pak Kaduk :
  
 Aduhai malang Pak kaduk,
Ayamnya menang kampung tergadai,
Ada nasi dicurahkan,
Awak pulang kebuluran,
Mudik menongkah surut,
Hilir menongkah pasang,
Ada isteri dibunuh,
Nyaris mati oleh tak makan,
Masa belayar kematian angin,
Sauh dilabuh bayu berpuput,
Ada rumah bertandang duduk,
Aduhai malang Pak Kaduk
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan